Aan de slag!

Joyce L. Epstein is een vooraanstaand Amerikaans pedagoge die reeds ontzettend veel onderzoek heeft verricht  naar ouderbetrokkenheid. Haar theorieën over school, family and community partnership heeft ze al herhaaldelijk  getest en geëvalueerd.  

Zij heeft een model ontwikkeld om (ouder)betrokkenheid te kaderen. Haar model is ook verwerkt in het referentiekader op de pagina '(werken aan) ouderbetrokkenheid'.

Vervolgens presenteren we haar praktisch stappenplan Het is flexibel en universeel.

We sluiten af met een voorbeeld.

U kunt ook de video bekijken.

Framework : 6 types ouderbetrokkenheid van Epstein (1995, 2001)

De opzet van dit model van Joyce Epstein is zeer eenvoudig en helder.

Ouderbetrokkenheid is een complex en gelaagd fenomeen en speelt zich af op verschillende gebieden. In dit model worden die verschillende gebieden uit elkaar gehaald en gedefinieerd als types (4) . Alle types ouderbetrokkenheid zijn belangrijk en hebben impact op de leerprestaties van de kinderen.

Aan de hand van dit model kan er heel specifiek en doelgericht ingewerkt worden op één of meerdere van deze gebieden.

Framework : 6 types ouderbetrokkenheid van Epstein (1995, 2001)

Het stappenplan

Zeer veel onderzoek (4) wees uit dat programma's om ouderbetrokkenheid te bevorderen het beste werken wanneer ze

  • gebaseerd zijn op onderzoek
  • aangepast zijn aan de context en de gemeenschap
  • voortdurend geëvalueerd en verbeterd worden

Epstein ontwikkelde een universeel stappenplan dat als handleiding kan dienen en volledig kan ingevuld worden op maat van de school en haar context.

Bij het gepresenteerde stappenplan is er echter een zéér belangrijke randvoorwaarde: het programma moet deel uitmaken van de klas- en schoolorganisatie. Dat betekent dat 

  • iedereen moet gesensibiliseerd worden, want de vraag zal niet bij iedereen leven
  • iedereen moet weten wat de visie is, kennis nemen van de pijlers en de bouwstenen van het referentiekader én hoe ze zich tot elkaar verhouden.

 

 

 

Voorbeeld

Stel dat in uw school de resultaten van wiskunde tegenvallen of dalen. Enkele ouders spraken hun bezorgdheid al uit.

Hoe kunt de ouders betrekken én het leerrendement van de leerlingen verhogen? U stelt met uw team  een actieplan op en zorgt daarbij dat er aan elk type ouderbetrokkenheid gedacht wordt.

Mogelijke activiteiten zijn:

Maak jouw eigen website met JouwWeb